Röra på sig

Det är verkligen viktigt att man rör på sig och det spelar egentligen ingen roll vilken sport man ägnar sig åt. Det kan vara discgolf men lika gärna andra sporter eller bara en promenad. Det viktiga är att hålla igång kroppen.

Vi har alldeles för stillasittande jobb i dag och det är våra kroppar inte skapta för. Vi är jägare från begynnelsen och vi är skapta för rörelse. Hur skulle vi annars kunnat finna vår föda som stenåldersmänniskor. Det gällde att försöka springa ikapp bytet – hur nu det gick till. Idag är det till och med jobbigt att gå till affären och handla och vi väljer helst att ta bilen. Vi åker hiss och rulltrappa och vi sitter på våra kontorsstolar.

Det är viktigt för alla människor att röra sig och allra viktigast är det nog för barn och gamla. Det är inte bra att barnen blir mer stillasittande idag och gärna spenderar många timmar framför dator och TV. De gamla bör helst vara med på gympa eller andra aktiviteter för att ha möjlighet att bygga muskler kring ett slitet skelett. Detta är särskilt viktigt för äldre kvinnor som ofta får skörare skelett efter att de genomgått menopausen.

Att röra sig handlar inte bara om att idrotta en timme i veckan. Det är vad vi gör dagligen. Gå eller cykla till jobbet, ta trappen istället för hissen. Om du sitter på en kontorsstol och jobbar framför datorn hela dagarna, se till att kliva upp och röra dig minst 2 ggr i timmen, för att hålla igång ämnesomsättningen. Det kan vara så enkelt som att gå till skrivaren och hämta papper eller bara stå upp och göra lite stretch övningar. En promenad på lunchen är lika viktigt som en fysisk aktivitet på kvällen.

Självklart är det allra bästa att komplimentera vardagsmotionen med fysiska aktiviteter. Se till att välja en aktivitet som passar dig som just du tycker är rolig och som du kan se fram emot att göra. Ha roligt tillsammans med vänner i en spännande discgolf-tävling, fotbollsmatch, på gympan eller något annat och känna hur skönt det är för kroppen att få röra på sig.